Gumiabroncs információk
Az egyetlen kapcsolat az úttest és Ön között!
A jármű abroncsainak gyakran kevesebb figyelmet szentelünk, mint az első pillantásra fontosabbnak tűnő motorteljesítménynek, biztonsági berendezéseknek és külsőségeknek.
Alaposabb átgondolás után azonban rájövünk, hogy az ember és úttest közötti tényleges kapcsolatot az abroncsok biztosítják. - A jármű és úttest között működő erők az abroncsokat terhelik: a gyorsítás és fékezés során un. hosszirányú erők, kanyarvételnél pedig a gördülési iránnyal ellentétes oldalirányú erők hatnak.
Minél nagyobb a jármű sebessége, annál nagyobb terhelés hárul a gumiabroncsokra...
Abroncsnyomás
- Az alacsony nyomás károsítja az abroncsokat.
A túl puha abroncs a belső tér erőteljes felmelegedéséhez vezet, ezáltal károsodnak az oldalfalak. Az abroncs kopása felgyorsul és sérülékennyé válik a külső behatásokkal (pl. hegyes tárgyak stb.) szemben. - Az alacsony nyomás a gépjármű feletti kontroll elvesztését okozhatja.
Ilyenkor a jármű kevésbé érzékeny a kormányzásra, vagyis az autó „felúszik”. Ezen felül a futófelület barázdái megkopnak és nem képesek a vizet megfelelően elvezetni. Így az autó ténylegesen „úszni” fog a vízfelületen „Aquaplaning”. - Az alacsony abroncsnyomás pénzbe kerül.
Az abroncs gördülő-ellenállása megnő. Ez pedig az üzemanyag-fogyasztás jelentős növekedéséhez vezet.
Abroncsjelzések
Abroncsméret pl.: 185/65 R 14 86T
185 | abroncsszélesség mm-ben |
---|---|
65 | keresztmetszet visz.sz. (szélesség 65%-a) |
R | Radial |
14 | felni átmérő colban |
86 | teherbírás mutató (LI - Load index) |
T | sebesség mutató (SI - Speed index) |
M&S | latyak és hó (téli gumi) |
Sebesség szimbólumok (Speed Index)
Speed Index | max. sebesség (km/h) |
---|---|
N | 140 |
P | 150 |
Q | 160 |
R | 170 |
S | 180 |
T | 190 |
U | 200 |
H | 210 |
V | 240 |
W | 270 |
Y | 300 |
Teherbírás mutatók (Load Index)
LI | kg |
---|---|
65 | 290 |